Methode ontwikkeld om meer inleving in zang te leggen!

“In order to become proffessional singers, persons must have exceptional voices, a sound musical background and NATURAL ACTING ABILITY” Trinity College of Music, London

En in dat laatste stukje, in hoofdletters, kan ik wat betekenen met mijn ervaring als trainings- en theater acteur.

Ik heb in opdracht van een geliefde zanger een methode ontwikkeld om meer inleving in de zang te leggen.

Hoe kunnen mijn ervaringen en kennis als een acteur ingezet worden in de beleving van de zanger? Hier heb ik bijvoorbeeld “de kracht van het nu” van Tolle voor gebruikt, mijn liefde voor kunst en uiteraard mijn ervaring als acteur qua analyseren van tekst, inlevingsvermogen en coaching.

Waar gaat het nummer over? Heb je het zelf ook wel eens meegemaakt, hoe voelde dat? Heb je het niet meegemaakt? Ik zet je in een houding van een emotie, hoe voelt dat? Zing een gedeelte van een nummer in die houding. Overdrijven mag, zodat je uiteindelijk een goede balans vindt. Doe het eens helemaal fout. Waar loop je tegen aan? Het is allemaal zo leerzaam :).

Mocht je interesse hebben om gecoacht te worden door mij dan kan dat natuurlijk! Leg je vraag bij me neer en ik zorg voor een passend programma. Ik vraag hier €30,- per uur voor.

Mocht je vragen hebben over deze methode dan kan je uiteraard ook contact opnemen.

Een fijne dag!

Geplaatst in Trainingsacteren | Getagged , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

3 jaar geleden tot nu toe…

Is het al weer bijna 3 jaar geleden dat ik voor het laatst een stukje voor mijn website heb geschreven?!? Oei, tikkie confronterend… Schrijven is dus niet mijn sterkste kant, maar trainingsacteren is echter wel een sterke kant van mij. … Lees verder

Meer Galerijen | Een reactie plaatsen

Een teamrol van Belbin in de spotlight: Plant

Tijdens mijn opleiding had ik met andere studenten er over dat de behoefte er was om voorbeelden te zien van de Belbin rollen om te kunnen gebruiken als studiemateriaal, zodat het makkelijker wordt om in de huid van een teamrol te kunnen kruipen mocht het nodig zijn in een training.
Bij de laatste aflevering van Zomergasten was er bijzonder studiemateriaal: Daan Roosegaarde. Duidelijk een Plant in zijn doen en laten:

Belbin Teamrollen Plant

De Plant is de creatieve denker van het team, introvert en origineel. Een vrije geest die de ruimte zoekt om te kunnen fantaseren over de toekomst en die met verrassende oplossingen komt. Hij kan verstrooid lijken, is niet altijd even praktisch en mist soms de aansluiting met wat de omgeving van hem vraagt.
Bron: Leve het verschil, Margreet Kloppenburg, Jaco van der Schoor en Rob Groen

Wat ik typisch Plant aan hem vind, buiten natuurlijk de overduidelijke innovatieve ontwerpen, is dat het gesprek een bijzondere wending kon krijgen. Op een gegeven moment was er een vermoeden dat de uitzending sneller zou gaan dan verwacht. Daan opperde meteen dat het een goed idee zou zijn om de overgebleven tijd in de volgende aflevering te gebruiken door degene die het beste idee had wat te doen met de overgebleven tijd. Hij was er zelfs een beetje dwingend waardoor Wilfried de Jong, toch licht twijfelend, akkoord ging. Interessant stukje. Ook wil hij zijn beroep niet in een hokje stoppen. Het is immers meer dan dat.

Voor de liefhebbers heb ik de link naar de aflevering: http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1363256.
De aflevering is te zien tot 11 september, niet zo lang meer, helaas….

Geplaatst in Trainingsacteren | Getagged , | 2 Reacties

Wie alleen op de feiten let….

Meestal zijn docenten en studenten snel tevreden over de manier hoe ik feedback geef. Ze kijken niet zo nauw naar de vorm hoe ik het doe waardoor ik mijzelf bij de les moet houden om het volgens de feedbackregels te blijven doen. Vandaag kwam ik een opleider tegen die specifiek concreet gedrag wilde horen. Hier werd ik helemaal blij van omdat ik gedwongen werd om uit te leggen waarom ik zag wat ik benoem. “Wat deed de student waarom wij denken dat hij niet geschikt is? Het staat niet op zijn t-shirt. We hebben van kinds af aan al geleerd om een etiket te plakken.”

Dit interessante gesprek werd vandaag na een toetsing gevoerd. En het is waar: het is moeilijk om objectief te blijven, om niet meteen in meningen en projecties te vervallen, maar zeker cruciaal wil je een situatie zoveel mogelijk naar de realiteit kunnen blijven beoordelen.

Je zou kunnen denken: kom op, Suzanne, dit is de basis van feedback geven, maar ondanks dat het allemaal prima ging toch een bedankje aan de opleider dat hij me vandaag bewust heeft gemaakt hoe belangrijk het is om dit te blijven trainen.

Subjectief observeren versus objectief observeren (bron: educatie-en school.infonu.nl)
Observatie kan subjectief zijn, of objectief. Objectief observeren is de bedoeling. Subjectief observeren staat garant voor begeleiding van slechte kwaliteit. Je doelgroep kan niet goed begeleid worden wanneer observatoren met een subjectieve bril naar hen kijken.

Subjectief observeren van je doelgroep gebeurt wanneer er eigen meningen, gedachten en gevoelens worden verwerkt in de observaties. Subjectief observeren is eigenlijk mens-eigen: wanneer er drie mensen onafhankelijk naar een persoon kijken zullen ze alledrie weer een andere beschrijving geven. Subjectieve observatie moet een observator hoe dan ook vermijden.
Objectief observeren is het tegenovergestelde van subjectief observeren.Een observatie is objectief wanneer de observator alleen van de feiten uitgaat. De doelgroep wordt door de observator dus niet geobserveerd terwijl hun gedragingen door de observator worden ingekleurd. Een observatie moet zo objectief mogelijk zijn, omdat de observatiegegevens een zo zuiver en nauwkeurig mogelijk kindje aap subjectief of objectief observerenbeeld van de werkelijkheid moet zijn.

Subjectief observeren, hoe gebeurt dit?
Observeren gebeurt subjectief wanneer er iets mis gaat met de waarneming: je kunt niet goed waarnemen omdat je last hebt van de zon, of er is veel geluid. De doelgroep kan zich in een ruimte bevinden waarin veel gebeurt: je bent afgeleid.
Een spw’ er kan ook een gebrek aan motivatie hebben. Maar subjectief observeren kan ook gebeuren door je eigen interpretaties. Je geeft een verkeerde betekenis aan hetgeen je hebt waargenomen. Bij subjectief observeren spelen ook emotionele betrokkenheid, vooroordelen en projectie een rol.

Geplaatst in Trainingsacteren | Getagged , , , , , , , , | Een reactie plaatsen

Proost

Daar is ‘ie dan: mijn allereerste, super, eigen website. Wat ben ik er trots op dat ik het daadwerkelijk heb gedaan. Laat de champagne maar poppen!
Ik denk dat de meeste mensen het kunnen beamen, het is net de Mount Everest beklimmen als je nog nooit een website “gebouwd” hebt. Het begint met de onschuldige woorden tijdens een zeer verdiend etentje voor het slagen van mijn opleiding Acteur in het Bedrijfsleven: “zo, en nu een website.” Maar ja, hoe, wat, waar? Het bleef bij gedachtes in mijn hoofd. Gelukkig komt er op zijn tijd een persoon langs die je kan helpen. Je hoeft er niet naar op zoek, zij is daar opeens, de gids die me de Mount Everest op heeft gecoacht: Karen de Vries. En dankzij haar heb ik www.suzannedankers.nl in een aantal weken gerealiseerd. Dank je wel Karen!
Lieve website, ik hoop dat we goede vrienden worden. Dat ik je makkelijk kan temmen achter de schermen en dat we samen een waanzinnige tijd tegemoet gaan met veel blogs, nieuwtjes en natuurlijk ook werk, heel veel werk. Nu genieten van de champagne. Proost!

Geslaagd voor trainingsacteur

Geplaatst in Trainingsacteren | Getagged , , | 4 Reacties